Yüksek Ziraat Mühendisi Sarıözkanzade Erdoğan Efendiden çok ince bilgilerle donatıldık. Hıyarın argo bir kelime zannedildiğinin ak-sine hıyar, tamamen bilimsel ve de akademik bir kavram imiş. Bütün Ziraat Fakültelerinde hıyara hıyar denilmekteymiş. Gerçi halk ara-sında bu kavramı yumuşatmak anlamında salatalık denilse de bu ifade tamamen yanlış olup; çünki salata yapılabilecek bütün zerze-vatın salatasının yapıldığı gerçeği hıyara sadece ve sadece hıyar denmesinin adeta bir zaruret olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. Aksi taktirde en güzel salataları süsleyen domates, biber ve de havuca da salatalık deme yanlışını bize işletebilirler. Evet demek ki hıyara hıyar demekten başka hiçbir seçeneğimizin olmadığını ifade etmenin etik bir vezaif olduğunu beyan etmek durumundayız. Bu vesileyle tohuma kaçmış hıyarlara da Malatya yöresinde özellikle ZAVRAK denildiğini kayıt altına alıyoruz.
Sadede gelecek olursak Medresenin verdiği eyyamcılık, cer kültürü ve bunun beraberinde getirdiği şahsiyet kırılması onları ifsat et-tiği gibi modern okulların da verdiği ve taktik tekmilleri, şeytanlık, işin içinden sıyırmak ve sıyrılmak, vefasızlık, adam kayırmacılık ve en kötüsü kopyacılık neticesinde bir bakıma ayakların baş, başların da ayak olmasını sağlamış olmasına rağmen medreseyi bir bütün olarak ele alıp incelediğimizde müspet menfi yönleriyle bir kurumla karşılaşılmaktadır. Yine modern mekteplerimizi mercek altına aldı-ğımızda bütün handikaplarıyla yine her şeye rağmen mükemmel bir yapı ve kurumsallaşmayla karşılaşılmaktadır.
Ancak özellikle teoloji tahsili yapanlarda medrese ortadan kaldı-rılmış olsa da onun kırıntılarıyla beslenip o geleneğe kaçak da olsa bulaşmış zevatın aynı zamanda modern mekteplerden de diploma alıp piyasaya ucube bir ara form takiyye anlayışı aynı anda farklı iki dünya görüşü beyinde fırtına, dinmemiş bir kafa yapısı, aile de genellikle geleneksel hakimiyet reel dünyada modern realite bazen medresenin kesin hakimiyetinin verdiği havayla ya tamamen tecrit ya da kendisini seküler hayata kaptırıp reddi miras eylediği gibi mazisine ve onu yetiştiren müesseseye ve bütün mensuplarına ve bütün değerlerine olağanüstü bir düşmanlık, kin haset, eyyamcılık ve ifsat neticeten daha düne kadar karısı olan zavallıya acımasızca boşanma davası, ev değişimi, semt değişimi,eş değişimi, bütün çulların (giysilerin) değişimi, tavır, endam, kültür, ahlak, nehafet düşmanlığı ve bir zamanlar onun yetişmesinde ona burs verenler destek verenlerin hepsinin tekfiri ve ortaya ucube bir araform hıyar, yahu sen kimsin medreseli misin? Hayır sen modern bir adam mısın? Hayır. Sen iki dinli misin? Hayır. Senin kim olduğunu aslında senin de bildiğini zannetmiyorum. Gel sana yardımcı olup senin gerçek hüviyetini beraberce tespit edelim. Evet sen medreseyle okul arasında kalmış zavallı bir hıyarsın. Vesselam.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder